Wassenberghstraat 26
Dr C Hofstede de Grootkade 48
Op het huidige CiBoGa-terrein vormen een dubbele bedrijfshal en een regulateurshuisje de enige herinnering aan de oude functie van het gebied. Vanaf 1854 stond hier, naast die in Amsterdam, Nederlands tweede gemeentelijke gasfabriek. De dubbele loods diende jarenlang als opslag voor het energiebedrijf. Waar de gasfabriek de loods precies voor gebruikte en wat men er in opsloeg, weet tegenwoordig echter niemand meer.
Het gebouw bestaat uit twee delen die in verschillende perioden zijn verrezen. Het eerste deel is rond 1910 gebouwd naar ontwerp van de toenmalige directeur Gemeentewerken, Ir. J.A. Mulock Houwer, in een karakteristieke industriële bouwstijl. Aan de kopse kant, die nu richting het CiBoGa-terrein staat, is een groot rondboogvenster te vinden met daaronder een dubbele bedrijfsdeur. Het tweede deel, dat aan de oudere hal is vast gebouwd, stamt uit circa 1930. Het heeft ook een rechthoekige plattegrond en telt één hoge bouwlaag. Verder heeft het een licht gebogen dak dat is bekleed met dakleer. De gevel bestaat uit een ijzeren vakwerkconstructie, opgevuld met rode baksteen. De gevel richting het CiBoGa-terrein kent een dubbele stalen bedrijfsdeur. Daarboven is een drietal rechthoekige stalen roeden vensters geplaatst.
Tijdens de langdurige en moeizame ontwikkeling van het CiBoGa-terrein waren er oorspronkelijk ook plannen om hier de 17e eeuwse contouren van de vestingwallen weer zichtbaar te maken. Dit is niet gelukt. Vanwege de enorme vervuiling in de bodem van het terrein werd besloten om alles af te graven. Hierdoor ontstond veel ruimte die werd benut voor de bouw van een grote ondergrondse parkeergarage, die nu als een enorme kelder onder het gehele CiBoGa-terrein ligt.
De dubbele loods bevindt zich aan de oostzijde van het Boterdiep. Er is een grote trap gerealiseerd die toegang geeft tot de loods en het omliggende terrein. Ook is hier een toegang voor voetgangers naar de parkeergarage. Omdat de bedrijfshal eveneens op vervuilde grond stond, werd deze in zijn geheel opgetild en op 128 computergestuurde wielen, waterpas getransporteerd naar een tijdelijke locatie enkele honderden meters verderop, om na sanering van de grond en voltooiing van de parkeergarage op de oorspronkelijke locatie teruggeplaatst te worden. Dit is inmiddels gebeurd.
In 2011 is met de restuaratie van het casco van de twee loodsen begonnen. Er zijn plannen om in het gebouw, in combinatie met een nieuwe toevoeging, een horecagelegenheid te vestigen. Middels een grondig kleurenonderzoek zijn de oorspronkelijke kleuren opgespoord. Deze zullen opnieuw worden aangebracht, waardoor de industriële uitstraling van het gebouw wordt versterkt.