Plan Brouwer, 1878
Plan van aanleg en uitbreiding der gemeente Groningen op de na de slechting der vestingwerken vrijkomende terreinen
Na het verschijnen van het ontmantelingsplan van Van Gendt in 1876 vinden veel Groningers dat zij meer betrokken moeten raken bij de slechting en de herbestemming van de oude vestinggronden. Onder druk van die publieke opinie wordt daarop de Haagse architect Bert Brouwer aangetrokken om een alternatief plan te maken. Bij die beslissing speelt ook mee dat het gemeentebestuur vindt dat het plan van Van Gendt eigelijk te weinig allure heeft. Een nieuw plan moet meer bijdragen aan de verfraaiing van de stad.
Bert Brouwer begint zijn werkzaamheden in 1878. Enkele maanden later zendt hij zijn plan aan het gemeentebestuur. Net als bij Van Gendt beslaat het plan van Brouwer het hele vestinggebied met uitzondering van het gebied tussen Damsterdiep en Oosterhaven, waarvoor provinciale plannen zijn gemaakt. In feite is het daarmee een gedetailleerde stedenbouwkundige uitwerking van het Van Gendt-plan.
In het zuiden worden royale singels ontworpen, onderbroken door twee grote, ambitieuze ronde pleinen. De bebouwing moet gaan bestaan uit villa's en luxe rijbebouwing op grote percelen. Het Verbindingskanaal, dat onderdeel uitmaakt van de provinciale plannen, wordt in het plan opgenomen. Hiertoe moet de vestinggracht vergraven, en tegenover het station verbreed worden.
Het ontwerp voor de zuidelijke rand van het centrum hangt samen met de aanwezigheid van het station en is gericht op de ontsluiting van de stad. Zo is ten westen van het station, aansluitend op één van de ronde pleinen, een extra brug over het Verbindingskanaal gepland. Tussen Hoornsche- en Reitdiep moet de vestinggracht deels tot haven vergraven, en deels gedempt worden.
De gronden tussen Reitdiep en Boterdiep, die door de gemeente dan al aangekocht zijn, kent een wat rijkere invulling. Hoewel de gemeente hier graag uitsluitend plantsoen had gezien, ontwerpt Brouwer hier ook rijbebouwing met tuinen, een school, een schouwburg en een café
In het oosten blijft het plan minder gedetailleerd omdat over dit gebied nog onderhandelingen gaande zijn met de provincie. Aan de 'binnenkant' van de vestinggracht is een verbindingskanaal tussen het Damster- en het Boterdiep opgenomen. Op de voormalige vestinggronden zijn verder handelsterreinen met bijbehorende gebouwen, een exercitieveld, een zwemplaats, een veemarkt en een abattoir geprojecteerd
Jaar
1878