Station Engelbert
Dit station, uitgevoerd in moderne stijl, is één van de veertien stations aan de Woldjerspoorlijn. De spoorlijn Groningen - Weiwerd of ‘Woldjerspoorweg’ is een spoorlijn in de provincie Groningen die bestond van 1 juli 1929 tot 5 mei 1941 (opheffing reizigerstreinen) resp. 27 juli 1942 (opheffing goederentreinen). De spoorlijn verbond het Hoofdstation in Groningen via Slochteren met Weiwerd en liep verder via de spoorlijn Zuidbroek - Delfzijl van de Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij (NOLS)- naar Delfzijl.
Van der Steur ontwierp alle stations en halten langs de spoorlijn (het al sinds 1910 bestaande station Weiwerd niet meegerekend) en een aantal dienstwoningen langs de lijn, waaronder die voor de brugwachter bij Oude Roodehaan (gesloopt in 1995). Het officiële eindpunt van de lijn, station Weiwerd, een door Eduard Cuypers ontworpen NOLS-standaardstation derde klasse uit 1910, werd al in 1945 vernietigd bij de bevrijding van Delfzijl.
De voormalige stations Engelbert, Kolham, Harkstede-Scharmer, Slochteren en Tjuchem-Meedhuizen zijn nog steeds te vinden. De onderlinge gelijkenis is zeer groot omdat ze behoorden tot het standaardtype ‘Woldjerspoor’ van architect Ad van der Steur. Het stationsgebouw heeft drie gedeelten die in elkaars verlengde liggen, met zadeldaken van verschillende hoogten en breedten. Daarbij is het middengedeelte smaller en hoger dan de beide vleugels. Er is verwantschap met de Amsterdamse School. Bij Harkstede-Scharmer is de plattegrond spiegelbeeldig ten opzichte van die van de andere stations. Kolham en Slochteren hebben de 'omgeklapte' vorm van het spiegelbeeld. Dat had te maken met de positie ten opzichte van het spoor (noordelijk of zuidelijk) en/of de gewenste situering van de goederenloods. Froombosch was kleiner, de overige waren eenvoudige haltes. Alle stations en een aantal dienstgebouwen werden in de jaren 1925 tot 1930 gebouwd door bouwbedrijf Van der Laan uit Kollum.
Na de opheffing van de treindienst hebben de stations diverse doeleinden gediend, maar vier van de vijf overgebleven gebouwen zijn nu als woonhuis in gebruik. Daarvan is dat van Harkstede-Scharmer, dat deels ook als brandweerkazerne dienstdoet, door een aantal wijzigingen aan de gevel minder authentiek geworden. De andere stations zijn in redelijk gave staat bewaard gebleven.
Locatie
Woldjerspoorweg 40-42
Jaar
1927
Ontwerp
Plaats
Engelbert
Status
Gemeentelijk monument