Station Europapark
Groningen Europapark is een halteplek voor Arriva en de NS. Opdrachtgever ProRail verwacht zesduizend in- en uitstappers per dag. Het ontwerp is in opdracht van ProRail uitgewerkt en tot stand gekomen in samenwerking met dienst ROEZ Groningen. Bureau Spoorbouwmeester vervulde in toetsende zin een belangrijke rol in het ontwerpproces.
Als enige treinstation in Nederland heeft het Europapark in Groningen straks een kap van titanium. Dit duurzame materiaal geeft het station een stoer en elegant uiterlijk. Architecten Nienke van de Lune en Peter Heideman van studioSK, onderdeel van het ingenieursbureau Movares Utrecht, ontwierpen het station in nauwe samenwerking. De bijna industrieel vormgegeven kap wordt ook wel 'de nieuwe Ravensteyn' genoemd, die zich kenmerkt door grote overspanningen, onzichtbare koppelconstructies en een krachtig beeld.
De twee titanium vleugels rusten alleen op de lift en een portaal waardoor ze een zeer grote vrije overspanning van 36 meter, met aan weerzijden overkragingen van bijna 11 meter en een spanwijdte van 13 meter, hebben. De functionaliteit van het perron is zo optimaal mogelijk en geeft het energiezuinige station een mooi aanzicht. In de kappen zijn onder meer cameras, verlichting en leidingen geïntegreerd. Er hangt bijna niets op of aan het dak. In het middendeel laat koudgebogen glas (een gepatenteerde uitvinding van Movares) daglicht toe. De twee daken overkappen de volledige breedte van het midden- en zijperron. Hierdoor kunnen reizigers droog in- en uitstappen.
Aan de voor- en achterzijde van het station is er plek voor fietsen. Aan de Euroborgzijde de is ondergrondse rijwielstalling ontworpen door bureau Noordeloos. Onder een groen oplopend dak is de stalling door de ruime toegangen toch een lichte ruimte. Kolommen met een schotelvormige aansluiting aan het plafond, toepassing van een kleurenpatroon op de wanden en een goede verlichting maken de fietsenberging aangenaam in het gebruik.