Noorderplantsoenbuurt
De Oranjebuurt is een woonwijk ten noordwesten van de Groninger binnenstad. In het zuiden en zuidwesten wordt de wijk begrensd door het Reitdiep, in het noordwesten door de spoorlijn naar Delfzijl en in het oosten door de aanliggende Noorderplantsoenbuurt en het Noorderplantsoen. De straatnamen in de Oranjewijk verwijzen naar het koningshuis en de Oranjes. Na de aanleg van de Oranjestraat begon de bouw van de wijk in 1910. Vooral particulieren bouwden er woningen. In dezelfde tijd verrezen ook de eerste villa’s langs het Noorderplantsoen, dat een aantal jaren daarvoor was aangelegd op de voormalige vestingwallen.
De Noorderplantsoenbuurt kwam tot ontwikkeling vanaf de slechting van de stadswallen en de sloop van de Boteringepoort in 1878. De buurt ontstond grotendeels op basis van particulier initiatief, waarmee de voormalige moestuintjes en kleine weilanden geleidelijk werden bebouwd met kleine aaneengesloten woningen zonder voortuin. Later volgden ook wat grotere bouwblokken met meerdere woningen verspreid over verschillende verdiepingen. Mede door de 'organische' groei van deze buurt zijn in de huidige structuur nog duidelijk de oude kavelgrenzen te herkennen. Een groot deel van de infrastructuur was er destijds al, om de moestuinen te ontsluiten. De meeste straten die er nog bijkwamen, werden speciaal aangelegd met de bedoeling er woningen aan te bouwen.
De Noorderplantsoenbuurt kwam tot ontwikkeling vanaf de slechting van de stadswallen en de sloop van de Boteringepoort in 1878. De buurt ontstond grotendeels op basis van particulier initiatief, waarmee de voormalige moestuintjes en kleine weilanden geleidelijk werden bebouwd met kleine aaneengesloten woningen zonder voortuin. Later volgden ook wat grotere bouwblokken met meerdere woningen verspreid over verschillende verdiepingen. Mede door de 'organische' groei van deze buurt zijn in de huidige structuur nog duidelijk de oude kavelgrenzen te herkennen. Een groot deel van de infrastructuur was er destijds al, om de moestuinen te ontsluiten. De meeste straten die er nog bijkwamen, werden speciaal aangelegd met de bedoeling er woningen aan te bouwen.